Binnenkomen met een knal 💥

11 augustus 2022
Elke dag scrollen en swipen we alsof ons leven ervan afhangt. Als bedrijf op social media de aandacht trekken en de aandacht vasthouden is moeilijker dan ooit. Toch is het een absolute must om te overleven in de online wereld. Hoe je dat doet? Met de ABC-methode.

Een tenniselleboog of runners knee zijn bekende blessures als je te veel op de gravel staat of te vaak je loopschoenen aantrekt. Maar wist je dat een Whatsapp-vinger en scroll-duim ook veelvoorkomende klachten zijn? Niet gek natuurlijk als je weet dat de gemiddelde Vlaming 188 minuten (of meer dan 3 uur) per dag in de weer is met zijn of haar smartphone.

Als bedrijf op social media de aandacht trekken en de aandacht vasthouden is moeilijker dan ooit. Toch is het een absolute must om te overleven in de online wereld. De ABC-methode (credits voor Mark Van Bogaert met het boek ‘Met woorden’) is een handige houvast met cruciale elementen om een succesvolle social media post te schrijven. We leggen het je graag uit in deze blog:

1. Attention

Stap 1 is meteen met de deur in huis vallen. Dat betekent: hou de eerste zin van je social media post kort en gebruik slimme trucjes om je lezer meteen te triggeren en meteen de aandacht te trekken. Een aantal voorbeelden:

  • Stel een vraag
  • Begin met een uitroep
  • Vermeld een citaat
  • Formuleer een dilemma
  • Zorg voor controverse
  • Deel een feit

2. Bridge

Eens je de aandacht hebt, is het tijd om je verhaal te vervolgen. Geef extra context om het begin en het bijhorende beeld beter te begrijpen. Je slaat als het ware de brug tussen je opener en het laatste deel van je post. Nog enkele tips:

  • Vermijd platte promo
  • Hanteer bullets als je tekst (te) lang is
  • Maak het zo relevant en persoonlijk mogelijk

3. CTA

Een veelvoorkomende fout is om je social media post af te sluiten met een open einde. Niet doen! Voeg steeds een glasheldere call-to-action (CTA) toe zodat de lezer perfect weet wat te doen. Hou daarbij in je achterhoofd:

  • Wat moet de lezer doen? Lezen, klikken, inschrijven, kopen, …
  • Wat levert het op? Geef een goede reden om actie te ondernemen.
  • Hoe dringend is de boodschap? Het is belangrijk dat je lezer meteen aan de slag gaat. Niet straks, niet morgen. Stel een tijdslimiet of benadruk schaarste.

We sluiten onze blog af met 3 voorbeelden van social media accounts die wij beheren:

Voorbeeld 1:

  • Attention: beginnen met een uitroep: “CARTOUCHE GOES SCOUTING”
  • Bridge: meer info verschaffen over de scoutsdag en dit in de vorm van duidelijke bullets
  • CTA: twee glasheldere call-to-actions: zet je op aanwezig & ontdek meer info

Voorbeeld 2:

  • Attention: we stellen een vraag: “Hoe starten als ondernemer in Korte Keten?”
  • Bridge: we geven het antwoord en bieden extra context
  • CTA: afsluiten met een oproep om door te klikken naar een relevant webpagina

Voorbeeld 3:

  • Attention: we vermelden een citaat: “Rozen verwelken, schepen vergaan”
  • Bridge: we leggen uit waarom deze investering belangrijk is
  • CTA: onze post eindigt met een oproep om contact te nemen
Wil jij graag ook binnenkomen met een knal op social media? Contacteer ons dan zeker!

Meer leesvoer