‘On Clubhouse tonight at 10pm LA time.’ Een jaar geleden zou het een banale tweet zijn geweest juist voor een avondje stevig doorzakken, maar toen Elon Musk op 31 januari deze zin de wereld instuurde ontplofte Twitter. Het betekende meteen de doorbraak van Clubhouse bij het grote publiek.
Maar waar had Musk het eigenlijk over? Clubhouse is een spiksplinternieuw social media platform dat in maart 2020 gelanceerd wordt. In december 2020 heeft de app 3.500 gebruikers, in januari al 2 miljoen en het is inmiddels meer dan 1 miljard dollar waard.
Cijfers om van te duizelen. Zeker als je weet dat Clubhouse op dit moment alleen beschikbaar is voor iPhone-gebruikers (de Android-versie is in ontwikkeling). Bovendien kan je de app alleen gebruiken als je uitgenodigd of toegevoegd wordt door een al geregistreerd lid.
Alleen maar audio
Waarom is Clubhouse populairder dan wc-papier hamsteren? Clubhouse is de eerste social media app waarvoor je niet naar je scherm hoeft te turen om actief te zijn. Het draait enkel en alleen rond audio.
Op de app worden ‘rooms’ gehost. Dit zijn live-podcasts/events waar mensen praten met elkaar. Niets meer en niets minder. Je luistervinkt mee en kan door virtueel je hand op te steken ook vragen stellen. Van de room ‘Marketing Club’ over nieuwe communicatietrends, tot ‘Startup Club’ over ondernemen en de room ‘Lullaby Club’ die je helpt om in slaap te vallen.
Over allerlei onderwerpen worden rooms gehost en luisteren mensen aandachtig mee. In sommige rooms zitten een tiental mensen in andere rooms duizenden.
Tesla-baas Musk ging bijvoorbeeld anderhalf uur in gesprek met andere gebruikers van Clubhouse en was een van de eersten die de limiet van 5.000 gebruikers per actief kanaal aantikte. Maar ook celebrities Kevin Hart, Drake, Oprah Winfrey, Ashton Kutcher en Jared Leto zijn al op Clubhouse gespot.
Hoe kan ik Clubhouse gebruiken?
Daarvoor zal je dus een uitnodiging moeten zien te regelen. Elk lid van Clubhouse heeft 2 invites uit te delen en dat worden er meer naar mate je de app vaker gebruikt. Wat dat betreft is de naam Clubhouse goed gekozen: het is een exclusieve club waar je niet zomaar binnenkomt. Je hoopt dat iemand die al binnen is jouw naam op de gastenlijst zet zodat je met een grijns langs de buitenwipper passeert.
Wij namen de proef op de som en met dank aan één van onze vrienden (bedankt Candice!) raakten we 10 minuutjes later al binnen! Nog even een gebruikersnaam invullen, interesses aanvinken en maar clubben.
Ook een kans voor bedrijven?
Het inzetten voor puur commerciële content lijkt ons een absolute no go. Unieke content creëren rond die thema’s waarin je als bedrijf een echte expert bent, kan wel aanslaan. Ben je een plantenwinkel? Beantwoord dan vragen en geef advies aan je luisteraars over tuin en huis. Ben je een reisbureau? Breng dan influencers samen in een room waarin ze het wekelijks hebben over hun reiservaringen en mooie reisbestemmingen. Clubhouse is een goede manier om je expertise of standpunt met de doelgroep te delen.
Waar je Clubhouse ook goed voor kan gebruiken als merk, is social listening en het goed begrijpen van de interesses van je doelgroep. Gesprekken zijn live, dus is het perfect om te horen wat er op dit moment speelt. Daarnaast kun je een panel organiseren; wat vindt de doelgroep bijvoorbeeld van jouw nieuwe concept, product of commercial?
Ten slotte is Clubhouse heel persoonlijk en puur. Nog meer dan Facebook, Instagram, TikTok of LinkedIn draait Clubhouse om het communitygevoel en authenticiteit.
Wij ontdekten nog bitter weinig bedrijven die actief zijn op Clubhouse. Wat gegoogle bracht ons niet meteen verder. Enkel het bedrijf Figma, een design software tool wordt hier en daar aangehaald als referentiecase. In de club ‘Figma and Chill’ delen teamleden van Figma tips and tricks over design en de tool. Ook adverteren is volgens onze research (nog) niet mogelijk.
Is Clubhouse ‘the next big thing’ in social media?
Zou zomaar kunnen! Maar evengoed zal de gewiekste Mark Zuckerberg Clubhouse-achtige features toevoegen aan Instagram of Facebook.
De vraag is bovendien of celebrities volgend jaar nog even enthousiast zijn wanneer het nieuwe eraf is. En zijn gebruikers nog even geïnteresseerd in een audioconferentie over kombucha maken als de dancings weer open zijn.
De nieuwe Facebook is Clubhouse vooralsnog niet. En zelfs niet de nieuwe Tiktok. Maar een stevige blijver met een vast publiek, zoals Snapchat of Twitter, dat zit er toch dik in. Voorlopig is één ding zeker: je zal sowieso opvallen als je vandaag als bedrijf inzet op Clubhouse.