100.000. Dat is het aantal woorden dat ieder van ons per dag consumeert. Dat blijkt uit een onderzoek van enkele slimme koppen van de Universiteit van Californië. Het gaat hier zowel over offline als online woorden. Opvallen met die ene treffende social media post, die speelse Google-advertentie of die interessante SEO-blog… het is niet simpel. Zeker in een tijd van scannende en vluchtige lezers. Daarom is het goed om regelmatig eens de pen los te laten en inspiratie te zoeken. Bijvoorbeeld in het nieuwe boek ‘Schrijf ze onder tafel’ van Bavo Van Landeghem.
Met veel plezier beten we ons vast in ‘Schrijf ze onder tafel’. Hier en daar beleefden we een ‘aha’-moment, af en toe kregen we nieuwe inzichten en soms vormde het een welgekomen opfrissing. Ondanks alle technieken en adviezen zijn we echter ook overtuigd dat je als copywriter zoveel mogelijk schrijfkilometers moet maken. Maar vooral: na het lezen van dit boek krijg je goesting om te schrijven.
PS: Het kortste verhaal ooit geschreven? Dat is van Ernest Hemingway. 6 woorden, meer had hij niet nodig om de lezer emotioneel te raken: “For sale: baby shoes, never worn.” Straf!
Bavo Van Landeghem wisselt algemene hoofdstukken (bijvoorbeeld ‘bondig schrijven’, ‘actiegericht schrijven of ‘correct schrijven’) op een prettige manier af met meer gerichte of ’technische’ passages. Een absolute meerwaarde daarbij is de focus op online copy: SEO, SEA, UX, Conversion Copy en Social Copy passeren allemaal de revue. Maar evenzeer baselines, slogans en campagnes bedenken wordt stap voor stap toegelicht. En je leert zelfs hoe je de tone of voice van je bedrijf of organisatie in kaart brengt.