Klaar om kleur te bekennen?

30 november 2020
« Les goûts et les couleurs ne se discutent pas » … niets is zo persoonlijk als smaak, maar toch kan je met kleur een bepaalde boodschap of imago uitdragen. Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde consument 90% van zijn impulsaankopen baseert op kleur. In deze blog leggen we je in geuren en kleuren uit hoe je de juiste keuze maakt.

Herinner je je nog de groene ketchup van Heinz? Hoewel de smaak exact hetzelfde was, wilde niemand zijn frietjes of hamburger dippen in deze groene saus. Een grote flop. Waarom? Omdat de kleur totaal niet paste bij wat je van tomatenketchup verwacht. De juiste kleur zoeken voor jouw bedrijf, product of dienst is dus cruciaal in je hele marketingstrategie.

Hoe bepaal je de kleur van je logo?

Het is ten eerste belangrijk om te bepalen of de gekozen kleur overeenkomt met de persoonlijkheid die jij wilt uitstralen. De ene kleur roept een gevoel van optimisme op, terwijl de andere kleur dan weer meer vertrouwen uitstraalt. Wat je best kiest, hangt dus af van jouw type bedrijf en waar je voor staat. Een overzicht van de verschillende kleuropties vind je hieronder.

  • Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt de aandacht en wordt daarom in veel logo’s gebruikt. Maar… het roept ook een gevoel van honger op! Daarom komt deze kleur veel voor in logo’s van fastfoodketens.
  • Oranje staat o.a. voor enthousiast en betaalbaar. Zou de perceptie van onze noorderburen hier voor iets tussen zitten?
  • Elke sector heeft zo’n beetje haar eigen kleur: blauw bij zakelijke diensten zoals banken en paars bij luxeproducten. Je kan kiezen om gangbare kleuren te gebruiken voor jouw logo of om er juist vanaf te wijken. Maar niet alle kleuren zijn geschikt, een kleur die te veraf staat van jouw sector, bijvoorbeeld roze binnen het bankwezen, kan er juist voor zorgen dat je niet serieus genomen wordt.
  • Logo’s die bestaan uit verschillende kleuren stralen vaak diversiteit uit. Achter deze logo’s schuilt meestal een groot en divers aanbod van producten of informatie.

Kleuren van je huisstijl bepalen

“Mijn logo is bepaald, maar hoe moet het nu verder? Gaan mijn website, naamkaartjes, brochures, … volledig in dezelfde kleur ontworpen worden?”. HiPPO to the rescue! Wij ontwerpen steeds een huisstijlgids waar we een aansluitend kleurenpalet bepalen dat je kan combineren en waarbij je tegelijk toch trouw blijft aan je identiteit. Door je kleuren goed af te stemmen op elkaar, creëer je een treffend resultaat. Om deze kleuren te bepalen, vallen we terug op de kleurencirkel. Er zijn verschillende opties om zo’n kleurenpalet samen te stellen.

  • Complementaire kleuren: deze liggen tegenover elkaar in de kleurencirkel. Ze leveren vaak een levendige kleurcombinatie op die de aandacht van je kijkers trekt. Gebruik ze met mate en niet voor tekst.
  • Analoge kleuren: in een analoog kleurpalet gebruik je kleuren die naast elkaar liggen in de kleurencirkel. De kleuren passen vaak goed bij elkaar en zien er samen harmonieus en kalm uit. Kies één kleur die dominanter aanwezig is en laat de andere kleuren ondersteunen.
  • Triadische kleuren: dit kleurenschema gebruikt drie kleuren die even ver van elkaar afliggen. Je creëert hiermee een levendig palet dat toch gebalanceerd oogt. Ook bij dit kleurschema is het belangrijk dat je één hoofdkleur kiest en de twee andere kleuren een ondersteunende rol geeft.
  • Monochromatische kleuren: dit is een hele simpele en effectieve combinatie die erg populair is in het ontwerp van onder andere websites en apps. Je neemt één kleur en die combineer je met lichtere en donkerdere tinten van dezelfde kleur: ze passen altijd bij elkaar.
Zie je op dit moment even alle kleuren van de regenboog? Wij helpen je graag binnen – of juist buiten – de lijntjes kleuren! Contacteer ons en we gaan op zoek naar een passend logo en huisstijl.

Meer leesvoer