Onderzoek van Trends toont dat 3 op de 4 bedrijven in België een familiale insteek heeft. Ze vormen zonder twijfel de ruggegraat van onze economie. Granite Works Otten past perfect in dit plaatje: met de vierde generatie aan boord én bijna 65 jaar op de teller is het een rasecht familiebedrijf. Vader Ivan, moeder Diane en zoon Kevin … de passie spat eraf.
Zoals bij veel familiebedrijven is Granite Works Otten volop bezig de toekomst te verzekeren. Zo krijgt momenteel een nieuwe toonzaal vorm. Maar ook een professionele communicatieaanpak stond hoog op het lijstje. En hier komen wij in het verhaal.
Stenen tijdperk
Het logo, de bijhorende huisstijltoepassingen en infobrochures dateerden van dik 10 jaar geleden. In communicatietijd geteld: het stenen tijdperk ;-). Samen met Ivan, Diane en Kevin staken we 6 weken lang de handen uit de mouwen om Granite Works Otten in een eigentijds en fris jasje te steken. Het resultaat? Een krachtig logo, catchy slogan, mooie foto’s, levendige Facebook– en Instagrampagina, sprekende brochures en nog veel meer.
Uit de startblokken
Beginnen deden we met een uitgebreide kick-off meeting. Een halve dag lang leerden we alles over Granite Works Otten: wat hun sterktes zijn, welke verbeterpunten op tafel liggen, wat het productie- en bewerkingsproces van natuursteen inhoudt, hoe leveringen plaatsvinden, een rondleiding op de werkplaats… Op basis hiervan schreven we een identiteitsbepaling: een strategische nota die we doorheen alle volgende stappen raadpleegden.
De uitdaging? In de toekomst wil Granite Works Otten groeien met duurzame, creatieve én op maat gemaakte binnen- en buitenoplossingen in natuursteen.
Krachtig, betrouwbaar en opvallend
De eerste anderhalve week stond in het teken van een nieuw logo. We gingen samen met
KASPAR op zoek naar een visueel krachtig en opvallend logo dat tegelijk betrouwbaarheid uitstraalde. Het resultaat mag je zelf beoordelen, maar wij zijn alvast heel enthousiast!
De grijsblauwe kleur is afgeleid van de blauwe steen van Carrières du Hainaut, één van de absolute topmerken van Granite Works Otten. De gekartelde rand staat symbool voor de ruwe steenplaten die ze met kennis en vakkundigheid tot de gewenste toepassingverwerken. Door te kiezen voor kapitalen komt het logo zelfzeker over. De sobere, duidelijke typografie doet het logo betrouwbaar en stevig ogen, zonder dat het te zwaar wordt. Door zijn vorm tenslotte is het logo van ver herkenbaar en gemakkelijk te gebruiken van klein tot groot formaat. De baseline ‘Creating dreams in stone’ vat goed samen wat Granite Works Otten wil bereiken: de droomkeuken, -badkamer, –trap of … van hun klanten realiseren en dit in natuursteen. Je kan de baseline los van het logo gebruiken, maar het blijft er door hetzelfde lettertype altijd visueel aan gelinkt.