Granite Works Otten

Authentiek familiebedrijf in een modern jasje

Al 65 jaar bewerkt en plaatst Granite Works Otten natuursteen met veel passie. Om de toekomst te verzekeren, was het echter tijd om met een eigentijds imago uit te pakken. Een nieuwe toonzaal stond hoog op het to do-lijstje, net als een professionele communicatieaanpak. Op 6 weken tijd bouwden we Granite Works Otten om tot een sterk en tijdloos merk.

HiPPO's werk

identiteitsbepaling — logo — slogan — huisstijl — professionele fotografie — huisstijltoepassingen — social media campagne — social media analyse — social media contentplan — social media templates — SEO — online analyse — Google Ads campagne — webdesign & ontwikkeling
Onderzoek van Trends toont dat 3 op de 4 bedrijven in België een familiale insteek heeft. Ze vormen zonder twijfel de ruggegraat van onze economie. Granite Works Otten past perfect in dit plaatje: met de vierde generatie aan boord én bijna 65 jaar op de teller is het een rasecht familiebedrijf. Vader Ivan, moeder Diane en zoon Kevin … de passie spat eraf.
Zoals bij veel familiebedrijven is Granite Works Otten volop bezig de toekomst te verzekeren. Zo krijgt momenteel een nieuwe toonzaal vorm. Maar ook een professionele communicatieaanpak stond hoog op het lijstje. En hier komen wij in het verhaal.

Stenen tijdperk

Het logo, de bijhorende huisstijltoepassingen en infobrochures dateerden van dik 10 jaar geleden. In communicatietijd geteld: het stenen tijdperk ;-). Samen met Ivan, Diane en Kevin staken we 6 weken lang de handen uit de mouwen om Granite Works Otten in een eigentijds en fris jasje te steken. Het resultaat? Een krachtig logo, catchy slogan, mooie foto’s, levendige Facebook– en Instagrampagina, sprekende brochures en nog veel meer.

Uit de startblokken

Beginnen deden we met een uitgebreide kick-off meeting. Een halve dag lang leerden we alles over Granite Works Otten: wat hun sterktes zijn, welke verbeterpunten op tafel liggen, wat het productie- en bewerkingsproces van natuursteen inhoudt, hoe leveringen plaatsvinden, een rondleiding op de werkplaats… Op basis hiervan schreven we een identiteitsbepaling: een strategische nota die we doorheen alle volgende stappen raadpleegden.
De uitdaging? In de toekomst wil Granite Works Otten groeien met duurzame, creatieve én op maat gemaakte binnen- en buitenoplossingen in natuursteen.

Krachtig, betrouwbaar en opvallend

De eerste anderhalve week stond in het teken van een nieuw logo. We gingen samen met KASPAR op zoek naar een visueel krachtig en opvallend logo dat tegelijk betrouwbaarheid uitstraalde. Het resultaat mag je zelf beoordelen, maar wij zijn alvast heel enthousiast!
De grijsblauwe kleur is afgeleid van de blauwe steen van Carrières du Hainaut, één van de absolute topmerken van Granite Works Otten. De gekartelde rand staat symbool voor de ruwe steenplaten die ze met kennis en vakkundigheid tot de gewenste toepassingverwerken. Door te kiezen voor kapitalen komt het logo zelfzeker over. De sobere, duidelijke typografie doet het logo betrouwbaar en stevig ogen, zonder dat het te zwaar wordt. Door zijn vorm tenslotte is het logo van ver herkenbaar en gemakkelijk te gebruiken van klein tot groot formaat. De baseline ‘Creating dreams in stone’ vat goed samen wat Granite Works Otten wil bereiken: de droomkeuken, -badkamer, –trap of … van hun klanten realiseren en dit in natuursteen. Je kan de baseline los van het logo gebruiken, maar het blijft er door hetzelfde lettertype altijd visueel aan gelinkt.
“Als familiebedrijf bestaan we al 65 jaar. Toch willen we niet blijven stilstaan. Samen met HiPPO beschikken we nu over professionele & moderne communicatie.”
Kevin Otten, zaakvoerder

Huisstijltoepassingen en beeldmateriaal

Tijdens week 2 en 3 van onze sprint namen we de huisstijltoepassingen van Granite Works Otten onder de loep. Een flyer, twee brochures, presentatiemap, werfborden, spandoeken, naamkaartjes, enveloppen, briefhoofden, vrachtwagenstickers én heel wat administratieve documenten (van offerte, leverbon, bestelbon, werkbon tot factuur) passeerden de revue. We schakelden een professionele fotograaf in om een tiental referenties in beeld te brengen, samen met het productieproces en plaatsing. Waarom goede beelden cruciaal zijn, lees je in deze HiPPO-blog. Ook het schrijven van de teksten namen we voor onze rekening. Per huisstijltoepassing werkten we een aantal creatieve voorstellen uit. Granite Works Otten beschikt nu over alle nodige communicatiemiddelen om professioneel én modern voor de dag te komen.

Online communicatie professionaliseren

De volgende 2 weken schakelden we over naar de online communicatiekanalen. De consument van vandaag informeert zich immers graag uitgebreid online voor ze nog maar een stap richting winkel of showroom zetten.
De bestaande website kreeg een kleine opfrisbeurt, we professionaliseerden de Facebook–, Instagram- en Pinterestpagina en ze worden gevuld met leuke posts. We stelden een contentplan op voor de komende maanden en lanceerden de eerste advertenties. Volg hen dus zeker op deze social media. Wedden dat je mooie zaken tegenkomt die je ideeën geven voor jouw (ver)bouw(ingen)? ???? Tenslotte voerden we een zoekwoordenanalyse uit (lees: hoe mensen op Google zoeken naar de producten die Granite Works Otten verkoopt). En kopppelden hier een heuse Adwords-campagne aan.

Spannende lancering

In de laatste week knoopten we alle losse eindjes aan elkaar, bestelden we het eerste drukwerk, zetten het contentplan in actie en … bereidden we de lancering voor. Een spannend moment voor ons en voor Granite Works Otten.
We zijn niet alleen trots op de (re)branding, maar vooral dankbaar voor de ‘steengoede’ samenwerking met Ivan, Diane en Kevin. We wensen hen alle succes!

Ready for a brand new start?

Klaar om net als Granite Works Otten een flinke stap vooruit te zetten met een professionele on- en offline communicatiestrategie?