1. Identiteitsbepaling & strategie
De start van elke succesvolle communicatie is een duidelijke strategie. Een plan van aanpak waarin je bepaalt wie je bent (identiteitsbepaling), wat je doet én waarmee je het verschil maakt voor jouw klanten. Zowel de inhoud als grafische vertaling ervan krijgen hierin een centrale plaats.
2. Logo & huisstijl
Of je het nu wil of niet, een goede eerste indruk is goud waard. En daar speelt een professioneel en catchy logo een cruciale rol in. Op basis van de strategieoefening hak je knopen door als: één of twee kleuren, modern of klassiek, een letterlogo of symbool, … Eens het logo bepaald is, werk je de nodige huisstijltoepassingen uit zoals een naamkaartje, e-mailhandtekening, pen, notitieblok, …
3. Flyer, brochure & presentatiemap
Hoewel we steeds meer leven in een online wereld, zijn we grote voorstanders van een aantal klassieke, tastbare communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een flyer, brochure en presentatiemap. Ideaal om achter te laten tijdens een kennismakingsgesprek, bij een offerte of op een beurs.
4. Website
Een uitnodigende en gebruiksvriendelijke website is een absolute must. Het is het centrale platform van waar al je communicatie vertrekt én landt. Het is bovendien de perfecte plaats om je verhaal te vertellen, je producten en diensten in de kijker te zetten en via bijvoorbeeld een blog jouw expertise te tonen. Belangrijk aandachtspunt: meer dan 50% van jouw websitebezoekers surft via de smartphone of tablet op jouw site, zorg dus dat die ook op deze apparaten vlot draait.
5. Social media
Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Snapchat, Google+, … het lijstje social media kanalen is haast eindeloos. Als bedrijf is het de snelste en meest efficiënte manier om doelgroepgericht zoveel mogelijk mensen te bereiken. Je kan er bovendien kort mee op de bal spelen én actuele content delen. Zet niet in op alles, maar kies voor een beperkt aantal kanalen die je regelmatig onderhoudt.
6. Beeldmateriaal
Een goede website, aantrekkelijke brochure en dynamische Facebookpagina vragen echte foto’s. Van levendige teamfoto’s tot stijlvolle productfoto’s, je zal snel merken dat ze een verschil maken in elk stukje communicatie. Durf zelfs nog een stapje verder gaan en kies resoluut voor film. Korte, krachtige video’s scoren altijd.
7. Nieuwsbrief
E-mailmarketing dood? Verre van, het is nog steeds één van de meeste doeltreffende marketingmiddelen. Al mag je het niet verwarren met z’n opdringerige broertje, de spam-mail. Informeer je bestaande klanten én inspireer je potentiële klanten dus op regelmatige tijdstippen met een knappe digitale nieuwsbrief.
8. Google Adwords-campagne
Weet jij wat de beste plaats is om een lijk te verstoppen? Pagina twee van de zoekresultaten op Google. Ondanks het flauwe mopje zijn we wel serieus: lanceer als sluitstuk van je communicatiemix een Google Adwords-campagne. Dit zorgt ervoor dat wanneer (potentiële) klanten via Google op zoek gaan naar jouw product of dienst, je website in de top 3 van de zoekresultaten verschijnt. Maar liefst 70% van de clicks gaat naar plaats 1, 2 en 3!