Marlies tabel van Mendelejev seo

De tabel van Mendelejev voor SEO

4 november 2019
In 2019 is het exact 150 jaar geleden dat Mendelejev zijn befaamde tabel lanceerde. Omdat we tijdens de lessen chemie nooit tot de meest aandachtige studenten behoorden, gieten wij er gretig een SEO-sausje over. Een handige tool om een winnende SEO-strategie op te bouwen.

Hoe werkt het periodiek systeem van SEO?

Even open kaart spelen: wij zijn jammer genoeg geen Mendelejevs en bedachten het periodiek systeem van SEO dus niet zelf. Die eer gaat naar Search Engine Land (https://searchengineland.com/seotable). Hoe het werkt? De hoofdtabel bestaat uit 6 groepen met een positieve impact op jouw website. Aan de rechterkant vind je nog 2 subgroepen: factoren die zoekmachines afstraffen en factoren die steeds belangrijker worden.

Alle elementen uitgebreid bespreken in 1 blog is even moeilijk als het verschil uitleggen tussen atomen en protonen. Daarom lichten we een aantal cruciale elementen uit die jouw website een SEO-boost geven.

1. Inhoudelijke factoren (content)

Hieronder valt alles wat te maken heeft met inhoud of content. Het begint met de juiste zoekwoorden bepalen (Rs) en ze verwerken in je content (Kw). Belangrijk is bovendien kwaliteit (Qu) of goed geschreven pagina’s die lezers waarderen. Daarnaast rangschikken zoekmachines sites hoger als ze regelmatig nieuwe content publiceren (Fr).

2. Structuur

Het belangrijkste element hier is crawlen (Cr). Als een zoekmachine jouw website niet kan crawlen en indexeren, verschijn je simpelweg niet in de zoekresultaten. Weet je niet goed wat crawlen en indexeren is? Dat ontdek je hier.

Verder scoort ook een mobielvriendelijke website (Mo) hoger. En zijn snelheid (Sp) en een secure https-beveiliging (PS) doorslaggevend.

3. HTML

Zoekmachines zoeken in de HTML-code van jouw website naar opmaakelementen zoals titels (Tt), koppen (Hd) en meta- en altbeschrijvingen (Ds) om te bepalen wat de inhoud van die pagina is. Plaats hier dus zeker je belangrijkste zoekwoorden.

4. Links

Andere websites die naar de jou linken, zijn een cruciale pijler voor jouw SEO-strategie. Niet enkel hoeveel links (Ba), maar ook de kwaliteit en reputatie van die links (Va) speelt een rol. Sites van uitstekende kwaliteit bieden hun publiek namelijk links naar sites met een even hoge waarde. Een beetje zoals jij je vrienden ook geen kebabzaak aanraadt waarvan je maag en darmen lang plezier hadden.

5. Negatieve & opkomende factoren

Google keek een beetje af bij Sinterklaas: het beloont de goede kinderen en straft de stoute. Keyword Stuffing (Sf), of zo vaak mogelijk een zoekwoord vermelden op je website, levert je gegarandeerd een tik op met de roe. Net als opdringerig zijn (Iv) door vervelende popups of advertenties die de gebruikerservaring schaden.

Wat zijn SEO-trends voor de toekomst? Een glazen bol hebben we niet, maar eentje die we er graag uitlichten: gesproken zoekopdrachten met bijvoorbeeld Google Assistant, Siri of Amazon’s Alexa. Nu nog experimenteel, morgen misschien standaard. Volgens een Amerikaanse studie gebruikt 46% van de smartphonegebruikers deze handige tools al.

Wil je graag alle elementen in detail bespreken? Of gedeelde frustraties opduiken over die vreselijke chemie-examens in het middelbaar? Geef ons in beide gevallen een belletje!

Meer leesvoer