Error 404: page not found
De 404-pagina wordt standaard getoond wanneer jouw websitebezoekers terechtkomen op een URL die niet (meer) bestaat. Dan gebeurt bijvoorbeeld als een pagina verwijderd wordt, een aangepaste link krijgt of bij een typefout. De errorpagina die je dan ziet is niet alleen spuuglelijk, maar ook verre van gebruiksvriendelijk.
De 404-pagina als opportuniteit
Het slechte nieuws: 404-errors uitsluiten lukt nooit helemaal. Het goede nieuws: het is tegelijk een opportuniteit. Je kan namelijk een op maat gemaakte 404-pagina ontwerpen. Hiermee verwijs je jouw websitebezoekers door naar andere, interessante pagina’s. Het is bovendien de perfecte mogelijkheid om op een originele, verrassende of grappige manier uit de hoek komen.
Hou zeker deze 3 pro-tips in het achterhoofd
- Vaak weten bezoekers niet wat de term 404 inhoudt, dus leg op je 404-pagina steeds uit waarom zij op deze pagina terecht zijn gekomen.
- Wanneer je een URL aanpast stel je een redirect in. Dit is een verwijzing van de oude naar de nieuwe link.
- In Google Search Console kun je eenvoudig zien welke pagina’s een 404 foutmelding geven.