HiPPO loopt, spurt en lacht
Een serieuze sprong in het diepe, zo voelden onze eerste weken als ‘ondernemers’ aan. Maar wel eentje waar veel denkwerk aan te pas ging en … de HiPPO-aanpak slaat aan! Snel hadden we onze eerste klant beet, ondertussen rondden we al enkele leuke projecten af.
Wat valt ons op? De meerderheid van de kmo’s leeft vandaag van mond-tot-mondreclame. Tegelijk beseffen ze dat dit niet langer haalbaar blijft. Online vindbaarheid gecombineerd met professionele, offline communicatiemiddelen zijn een must om te overleven en/of te groeien. Iets waar we hen graag mee helpen.
Failing to plan is planning to fail
Als mensen aan een communicatiebureau denken, stellen ze zich vaak iets voor á la Mad Men: liters drank, veel leuteren én af en toe een geniaal idee. Het tegendeel is echter waar. Op 6 weken tijd bedrijven on- en offline in een nieuw jasje steken, vraagt naast de nodige creativiteit vooral een duidelijk plan van aanpak én strikte opvolging. Flexibiliteit is de derde pijler waarop HiPPO bouwt. Verwacht dat zaken anders lopen dan gepland, voorzie ruimte hiervoor en blijf zo steeds een stapje voor.
Blijf leren én besef tegelijk dat je niet alles kan
Hoewel communicatie één van de oudste métiers ter wereld is, verandert het continu. Wist je dat Facebook bijvoorbeeld nog maar 10 jaar bestaat in België? Blijven (bij)leren is dus een absolute must. Zo lezen we wekelijks de nodige vakgerelateerde artikels, pikken we geregeld een webinar mee en volgden al 4 opleidingen in het laatste halfjaar.
Willen we dan alles zelf gaan doen op termijn? Absoluut niet. We omringen ons met freelancers/partners die specifieke kwaliteiten bezitten. De sterkte van ons HIPPO-team is dat de juiste personen de juiste taken voor hun rekening nemen. Om nieuwe trends te ontdekken, om duidelijk te communiceren met klanten of om betere inschattingen te maken naar tijdsbesteding is het echter belangrijk om je kennis regelmatig bij te spijkeren.
Dromen mag, maar hou de voetjes op de grond
‘Heb je 10 miljoen, wat zou jij dan doen’, we zongen het recent nog luidkeels mee met Samson en Gert in het Sportpladijs. Jammer genoeg beschikken weinig bedrijfsleiders over eindeloos diepe zakken. Dromen van fantastische campagnes waar geld geen issue is, mag op tijd en stond. Maar besef dat budgetten meestal beperkt zijn. Zeker kmo’s draaien – volledig terecht – elke euro om. Wees dus hands-on, stel prioriteiten en maak een niet-alledaags, maar realistisch plan op.
Klant is koning
Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Dat bekent dat je soms jouw favoriete ontwerp niet kan realiseren omdat de klant een ander idee heeft. Belangrijk is wel dat je steeds onderbouwd advies geeft én de klant probeert te overtuigen en sturen. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn het zij die met trots hun logo moeten uitdragen, niet jij. Klant is dus steeds koning, maar zelfs koningen hebben goede raadgevers nodig ;-).
Ondernemen doe je met passie
De laatste lesson learned, is misschien wel de belangrijkste van allemaal: ondernemen doe je met passie. Los van sector, omzet, locatie of leeftijd, mochten we werken voor bedrijven die elke dag opnieuw het beste van zichzelf geven en dit uitstralen naar klanten en leveranciers. Als dit ontbreekt, maak je zelfs met de beste communicatie geen verschil. Omgekeerd geldt echter hetzelfde: passie overgoten met een professioneel communicatiesausje geeft deze bedrijven een enorme boost. En dat geeft ons dan weer heel wat voldoening.
Hopelijk mogen we in de toekomst nog veel gepassioneerde ondernemers op weg zetten!